Asociace učitelů dějepisu České republiky (ASUD)
Celostátní profesní sdružení učitelů dějepisu na základních a středních školách.
Toto občanské sdružení, které bylo zaregistrováno jako právnická osoba v lednu 1995, sídlí v Praze a navazuje na činnost učitelského odboru Historického klubu (→ Sdružení historiků ČR), do něhož byli učitelé dějepisu pozváni na jaře 1990. I po osamostatnění učitelské organizace zůstal ASUD ve smyslu stanov Sdružení historiků ČR jeho kolektivním členem a má zastoupení v jeho výboru. V roce 1993, kdy byla z iniciativy rady Evropy založena Stálá konference asociací učitelů dějepisu Euroclio se sídlem v Haagu, sdružující partnerské asociace z většiny evropských zemí, se jeho zakládajícím členem stal i tehdejší učitelský odbor Historického klubu a od roku 1995 je tímto členem ASUD.
ASUD řídí devítičlenný výbor, volený na valných hromadách (konaných v Praze) vždy na dvouleté období. V letech 1995–2001 vykonávali funkce předsedy, místopředsedy a jednatele Helena Mandelová, Jan Kvirenc a Eva Gladkovová. Počet členů vzrostl v tomto období ze 40 na téměř 300. V letech 1997–2001 byly založeny čtyři regionální pobočky (Brno, Česká Lípa, Litomyšl a Plzeň).
Základním cílem ASUD je přispívat k zajištění kvalitní výuky dějepisu a optimálních podmínek pro školní práci v tomto předmětu (→ didaktika dějepisu). Poslání, struktura a hlavní záměry jsou vyjádřeny ve stanovách z roku 1995. Mezi nejdůležitější dílčí úkoly ASUD patří sdružovat učitele dějepisu a podílet se na vzestupu jejich vzdělávání; zprostředkovávat výměnu zkušeností mezi učiteli, zjišťovat jejich problémy a napomáhat k jejich řešení; prosazovat příznivé podmínky pro výuku dějepisu a spolupracovat při tom s historickými pracovišti, ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a s dalšími institucemi; navazovat kontakty se zahraničními kolegy, obdobnými sdruženími a zvláště s mezinárodní asociací Euroclio, sdružující na počátku 21. století kolem 60 partnerských organizací z celé Evropy.
Vzdělávací činnost ASUD se soustřeďuje na pořádání seminářů (s přednáškami, výstavami → dějepisných učebnic a pomůcek, diskusemi atd.) a cyklů odborných přednášek a seminářů, dále na přednášky pro metodiky a učitele dějepisu v regionech, exkurze atd. Neméně důležité je soustavné vyhodnocování praktických zkušeností členů ASUD a jejich předávání ministerstvu školství a jeho ústavům, ale také parlamentním orgánům, přičemž jde o vytvoření příznivějších podmínek pro výuku dějepisu. Tato činnost je zvláště naléhavá, neboť postavení dějepisu ve vzdělávacím systému základního a středního školství se – v rozporu s nebývalými možnostmi svobodného výkladu dějepisné látky – dostalo po roce 1989 na neuspokojivou úroveň. Svědčí o tom nejnižší počet hodin dějepisu v porovnání s dobou meziválečnou i poválečnou, ale také v komparaci s jinými evropskými zeměmi. O problémech s hodinovou dotací dějepisu, učebnicemi a pomůckami informuje ASUD jednak Sdružení historiků ČR a jeho prostřednictvím další odborné instituce, jednak učitelskou a kulturní veřejnost (články v učitelském a jiném tisku, relacemi v Českém rozhlase a České televizi).
ASUD soustavně spolupracuje s historiky, zejména s výborem Sdružení historiků ČR, při prosazování zájmů dějepisu na školách, v oblasti vzdělávací, publikační a organizační. Na VIII. sjezdu českých historiků (1999) se podílel na jednání v sekci Dějepisectví a české školství. Významným společným činem se stala mezinárodní historická soutěž pro středoškolské studenty Eustory (2000).
Publikační činnost ASUD se soustřeďuje na vydávání bulletinu Informační listy (vycházejí třikrát ročně) a sborníků nazvaných Historické, Didaktické nebo Metodické inspirace. Zveřejňuje rovněž vyhodnocené výsledky anket a dotazníkových akcí, zjišťujících situaci na školách a názory učitelů dějepisu. Kromě metodických podkladů, učebních pomůcek a odborných článků zpracovaly týmy členů ASUD učebnice, atlasy, pracovní sešity a další pomůcky k výuce dějepisu, které od 90. let 20. století získaly na českých školách pevné místo a vysoké uznání. Mezi pozoruhodné výsledky práce předních organizátorů ASUD patří rovněž školní dějepisný časopis Čelem vzad!, který od roku 1995 vychází péčí středoškolského profesora Jana Kvirence na Gymnáziu Budějovická v Praze.
Zahraniční spolupráce se opírá především o součinnost s asociací Euroclio, od níž ASUD získává – počínaje rokem 1995 – informace a metodické podněty, komparativní podklady, vzorové učebnice a jiné materiály. Delegáti ASUD se účastní výročních zasedání Euroclio, zatímco vybraní učitelé dějepisu získávají příležitost k účasti na zahraničních seminářích, pořádaných Radou Evropy a jinými organizacemi. Vyvrcholením dosavadních mezinárodních kontaktů se stalo výroční zasedání Euroclio, které ASUD (za vedení své předsedkyně H. Mandelové) uspořádal ve dnech 12. – 17. 3. 2002 v Praze. Tato velmi úspěšná akce přerostla v evropský kongres učitelů dějepisu s ústředním tématem výuky o dějinách národnostních, náboženských a jazykových menšin v současném evropském školství. Formou přednášek odborníků z České republiky a Slovenska, ale i tematických exkurzí, toto setkání zprostředkovalo představitelům hlavních učitelských organizací a prostřednictvím tisku i širokému okruhu učitelů dějepisu v Evropě poznatky o tisíciletých dějinách našich zemí.
Literatura
Informační listy ASUD (od 1995); Helena Mandelová (a kol.), Asociace učitelů dějepisu, Zpravodaj Historického klubu 7, 1996, č. 2, s. 9–11
; 8, 1997, č. 1, s. 3–5; 9, 1998, č. 2, s. 7–14; 10, 1999, č. 2, s. 54–56; 12, 2001, č. 1, s. 89–92; 12, 2001, č. 2, s. 42–44; Jaroslav Pánek, Historie nazíraná mladýma očima (Středoškolský časopis „Čelem vzad!“), Zpravodaj Historického klubu 9, 1998, č. 2, s. 14–16
; Helena Mandelová, Evropský projekt „Youth and History“, Zpravodaj Historického klubu 9, 1998, č. 1, s. 17–20
; Jan Kvirenc – Jaroslav Pánek, Školní dějepis v senátu [Jednání v Senátu Parlamentu ČR 12. 10. 2000], Zpravodaj Historického klubu 11, 2000, č. 2, s. 18–21
; Jan Kvirenc – Čestmír Brandejs – Helena Mandelová, Dějepisectví a české školství, in: Jiří Pešek (ed.), VIII. sjezd českých historiků (Hradec Králové 10.–12. září 1999), Praha 2000, s. 253–268
; Jan Kvirenc, Historické inspirace, Zpravodaj Historického klubu 12, 2001, č. 1, s. 105–107
; Zdeněk Beneš – Jaroslav Pánek, Seminář o pojetí školního dějepisu, Český časopis historický 100, 2002, s. 477–479
; Helena Mandelová, Informace o konferenci EUROCLIO-ASUD Praha 12.–17. 3. 2002, Zpravodaj Historického klubu 13, 2002, č. 1, s. 47–49
; Rich and Varied Diversity. The Learning and Teaching about Ethnic, Religious and Linguistic Minorities in History. Prague 2002, The Hague 2002 (Euroclio – Bulletin 17).
Helena Mandelová – Jaroslav Pánek